Pack-Market Portál



Csomagolási újdonságok

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Kiss Rozália válogatott a közelmúlt csomagolási újdonságaiból.

Többutas popcorn csomagolás


A popcorn rajongó mozinézők számára kínálnak fémvödörben pattogatott kukoricát.  A többutas csomagolás gyártója a Fosko a szokatlan megoldáshoz IML címkét használ, amelyen 3 lehúzható kupon van a háromszori újratöltéshez. A vödör ezután új életet kezd, tetszőleges tárolóként, vagy a felhasználó kreativitására bízva bármilyen alkalmazásban.

Fémes hatású mesterkeverék műanyagokhoz


A Gabriel-Chemie Flowing Metalics márkanéven a Schlenk Metalic Pigments nagyon finom pigmentjével új mesterkeverék sorozatot fejlesztett ki, amely a selymes, fényes, homogén műanyag felületet eredményez. A felhasználók 10 elegáns színből álló színminta alapján választhatnak. Ez a megoldás kiválóan alkalmas a korszerűtlen fémgőzölt csomagolások helyett, hiszen így a felületnemesítés egy lépésben történik, ami nagyban leegyszerűsíti a logisztikát. A mesterkeverékek élelmiszer csomagolásokhoz is használhatók és a fémes hatású felület akár tovább dekorálható lézerrel.

Digitális nyomtatással készült boroskartonok


Ma már a csomagolások minden területén alkalmazzák a digitális nyomtatást, a Schumacher Packaging boros gyűjtőkartonokat gyárt digitális technikával már akár 500 db-os szériák esetén is. A digitális nyomtatás minőségben közelít az ofszethez, és nem drágább mint a hagyományos flexo nyomtatás, mivel nincsenek klisé költségek. A nyomaton a sorozatszámot és a vonalkódot is fel lehet tüntetni. A kartonok Durst nyomdagépen élelmiszerekhez is alkalmazható vizes bázisú digitális nyomdafestékkel készülnek.
 
Promóciós díjat nyert világító Coca Cola címkék


A világító diódákkal való nyomtatás technológiáját (OLED) az Inuru fejlesztette ki és szabadalmaztatta is az eljárást. A Coca Cola számára gyárt világító címkéket a Karl Knauer az Inuru közreműködésével. A play jel megnyomásával kezd el világítani a címke. Az OLED egy néhány nanométer vastagságú félvezetőkből álló fényforrás, amely teljes mértékben nyomtatható minden elektronikai komponensével együtt. Az OLED technológia a csomagolásban nemcsak smart, de zöld megoldás is, mivel a papír címke teljes mértékben reciklálható vagy akár komposztálható is, a hajszálvékony konstrukcióhoz felhasznált minimális anyag jelenléte nem zavaró.
 
RFID tárolókhoz


A Schreiner ProTech tárolók jelölésére fejlesztette ki az RFID Dista Ferr ESD Long Range címkéket. Az ipar 4.0 követelményeinek megfelelő gyártáshoz elengedhetetlen az intelligens RFID alapú tároló-menedzsment. Az új fejlesztést a március 13-15. között Stuttgartban megrendezésre kerülő Logimat kiállításon mutatja be a cég a nagyközönségnek. A korszerű moduláris gyártást csak egységes RFID koncepcióval lehet megvalósítani. A klasszikus szériagyártásnál az alkatrészeket a kanban rendszerben vonalkóddal jelölik, a vonalkódot tartalmazó kártyát a tárolóba illesztik. Ez a logisztikai rendszer azonban körülményes, és sok hibalehetőséget rejt magában. A jövő megoldása az RFID-val felszerelt tároló, amely pontos leolvasást, hibamentes sarzskövetést tesz lehetővé, garantálja az optimális göngyöleg menedzsmentet, és valósidejű információt ad a készletről. A fejlesztésnél nagy kihívást jelentett a sokféle tároló méret és a tárolók anyaga, amely elektrosztatikus feltöltődés ellen védett ún. ESD, mivel ezeken a hagyományos RFID címkék nem megfelelően működtek. Az új címke antisztatikusra van tervezve, és 7 m lézer hatótávolságra, ami lehetővé teszi nagyobb távolságról is a leolvasást a gyártásban és a logisztikában és mobiltelefonról a vevők számára.

Ketchup flakon


Melegen tölthető PP flakont gyárt a Greiner Packaging a német Develey cég számára. A lengyel piacra gyártott flakonok könnyűek, törésbiztosak és jól védik a terméket az oxigéntől. A melegen tölthető innovatív csomagolás nagy konkurenciája az üvegpalacknak. Az ún. Kavoblow módszer tobábbfejlesztésével az egylépcsős nyújtvafúvásnál sikerült a ciklusidőt lerövidíteni. A multi barrier azaz MBT technológiának köszönhetően a csomagolás oxigénzárása nagyobb, a termék sokáig eltartható konzerválószer hozzáadása nélkül. A PP flakonok hőstabilitása nagy, ezért alkalmasak a melegen töltésre.

 


Változások a termékdíj törvényben

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Nagy Mikóst a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség főtitkárát kérdeztük a termékdíj törvény idei változásairól és a CSAOSZ elmúlt évéről, idei feladatairól.

Milyen volt a tavalyi év a CSAOSZ számára?

Azt reméltem a Csomagolási Világszövetség (WPO) 2016. évi budapesti találkozóját követően lesz egy nyugodtabb időszak, - szerencsére nem így lett. Tavaly is sok feladatunk volt, és talán eredményesen is végeztük. A CSAOSZ alapvető feladata a szakmai érdekképviseleti, érdekvédelmi munka, ezen belül is, elsősorban a vállalatokat gazdasági, működési oldalról érintő jogszabályokkal kapcsolatosan teendők képezi munkánk középpontját. Emellett, én ugyanebbe a kategóriába tartozónak érzem azt, amikor a vállalatok üzleti kapcsolatainak kiépítését, továbbfejlesztését segítjük valamilyen formában. Így, együtt célszerű bemutatni a tavalyi évet. Január folyamán több tanfolyamot szerveztünk, például az Aldi-nál tartottunk egy egész napos kihelyezett tanfolyamot, ennek célja elsősorban a szakmai ismeretek átadása volt. Ők maguk kerestek meg bennünket azzal, hogy szeretnének egy átfogó képet kapni, hogy mi a csomagolástechnikában a legújabb trend, tendencia, hogy amikor egy akár hazai, akár külföldi beszállító egy csomagolást bemutat, meg tudják ítélni, az mennyire korszerű, valóban újdonságot jelent, vagy egy átlagos, szokásos csomagolásról van szó? Más nézetből pedig, ha egy áremelést akarnak a beszállítók csomagolásra hivatkozva végrehajtani, annak műszaki tartalma ezt indokolja-e?

Termékdíjas témában is tartottunk januárban egy tréninget. Ezt igyekszünk minden évben januárban megtartani, hogy az aktuális évi változásokat bemutassuk, értelmezzük. Az idei január 31-én lesz. Akit érdekel, még jelentkezhet a honlapon, a www.csaosz.hu címen.

Februárban, a bécsi nagykövetségen tartottunk egy B2B találkozót. Ennek előzménye annyi, hogy az ausztriai Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja az a Mautner Márk úr, aki korábban a Magyar Nemzeti Kereskedőháznál / HITA / ITD Hungary-nál dolgozott, vele megbeszéltük azt, hogy ők szívesen helyt adnak egy olyan találkozónak, ahol a magyar vállalatok bemutatkoznak, az általuk meghívandó osztrák érdeklődők előtt. Hosszas előkészítés után februárban erre sor is került, nyolc vállalattal (melyből hét CSAOSZ tagvállalat volt) érkeztünk a találkozóra, és közel nyolcvan kétoldalú megbeszélést abszolváltunk. Azt gondolom, ez egy olyan kezdeményezés volt, amely pont azt segíti elő, hogy a magyar (tag)vállalatok új üzleti kapcsolatokra tegyenek szert.

Itt adja magát a kérdés, érkezett-e visszajelzés a részt vevő cégektől ennek hozadékáról?
Igen, egy fél évvel később kaptunk válaszokat és alapvetően pozitívak voltak. Konkrét számadataink nincsenek, de volt, aki nagyon értékelte és örült, tehát valószínűleg ő új partnerre talált, voltak olyanok, akik azt mondták, arra hasznos volt, hogy új kapcsolatokra tegyenek szert, de az elmúlt hat hónap alatt még nem történt üzletkötés, és valljuk meg őszintén, volt néhány olyan osztrák résztvevő is, aki inkább magát akarta eladni a magyar vállalatoknak, közvetítők, ügynökök stb. Ezeket udvariasan meghallgatták, és azt mondták, még akár lehet is belőle valami, de nem erre készültek. Azonban ezt nem lehet tökéletesen kiszűrni, akárhol rendeznénk ilyet. Mint ahogy tervben van hasonló rendezvények szervezése a környező országokban.

Március volt a PPD-Expo, - a csomagolóipar még egy kicsit távol tartja ettől magát, bár azt hiszem, más csomagolási tematikájú kiállításokhoz képest nem kell szégyenkeznünk. Úgy igyekeztünk a részvételt elősegíteni, hogy a CSAOSZ kibérelt egy nagyobb területet, így kedvezőbb volt a helydíj, amit a tagvállalataink körében meghirdettünk és ezáltal tudtuk megoldani, hogy még több csomagolós cég (Amco, Amsy, GS1, Omnipack Klaszter, ÖKO-Pannon, Reményi) megjelenjen. Ezzel, hogy mi ezt összefogtuk, kedvezőbb volt a vállalatok számára a helydíj, a standépítési költség, mintha mindegyikük külön-külön intézte volna ezt. Ezt a mintát fogjuk követni és a következő alkalmakkor is hasonlót szeretnénk. Az április főképp előkészületekkel telt, a májusi Interpack szakvásárra, amelyik megint csak nagyon mozgalmas volt, egyrészt létre kellett hozni a standot, amelyben a Magyar Nemzeti Kereskedőház közreműködése, - most már látom az idei Anuga FoodTec kiállításon való megjelenés szervezése kapcsán -, hatalmas segítség volt. Fárasztó volt, hosszú volt, de eredményes.

Hogy mi az üzleti értéke? Azt látom, ahogy az első Interpack részvételünk után elkészítettem a statisztikákat a résztvevő vállalatok 2014., 2015. és 2016. éves mérlegadataiból - elsősorban az export bevételekre fókuszálva - 7 résztvevőből 6 cég esetében az szépen emelkedett. Úgy gondolom, a folyamatos külpiaci jelenlét, ha esetleg nem is azonnal, de egy hosszabb időtávban vizsgálva, meghozza az eredményét.

Ezt követően merültünk bele igazán a Hungaropack Magyar Csomagolási Verseny szervezésébe, amely tavaly volt 50 éves. Készítettünk egy különkiadványt a jubileumra, azzal a céllal, hogy legyen egy rendszerezése az elmúlt fél évszázad Hungaropack díjat elnyert nevezéseinek. A verseny díjátadó rendezvényére az októberi csomagolási konferencián, került sor, melyet újra száz fő feletti résztvevői számmal sikerült megrendeznünk. A konferencia nyitó plenáris ülésének fő előadójaként Chikán professzor urat sikerült megnyernünk.  A szakmai program egyébként 4 szekcióban folyt, ezek: termékdíj, a csomagolóanyaggal érintkezésbe kerülő élelmiszerek (food-contact), bio-műanyag, illetve vállalat menedzsment voltak.

Novemberben a WorldStar zsűrije volt fontos, mert a kimutatások szerint, 20 év távlatában 96 WorldStar díjat nyertek a magyar nevezések. Az volt a vágyam, bárcsak lenne elég nevezés, és díjazott, hogy elérjük a 100-at. Végül is volt 7 nevezés és jó arányban sikerült nyerni, így bent vagyunk a „százasok klubjában”.

Termékdíj, termékdíj, termékdíj

Ha egy kicsit visszatérünk a termékdíj témájához, még 2016-ban elkezdtük, és a tavalyi évben is folytattuk azt a rengeteg számoláson alapuló munkát, amely a termékdíjas szabályozásban az egyéni hulladékkezelési lehetőséget ösztönzővé tételét szolgálta. Ennek annyi a háttér információja, hogy alapesetben a vállalatok befizetik a termékdíjat és onnantól nekik nincs feladatuk a csomagolási hulladék hasznosításával. Ezt kellene elvégezni az államnak, ráadásul most már két minisztériumhoz tartozik a feladat, a törvényi szabályozás és az ipari-, kereskedelmi begyűjtés a Földművelésügyi Minisztérium hatásköre, a lakossági hulladékgyűjtés pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megfelelő szervezeti egységéhez tartozik.

Mi úgy látjuk, a különböző számadatok alapján, hogy a csomagolási hulladékok gyűjtése és hasznosítása gyenge teljesítményt nyújt, összességében nem, vagy épp csak teljesíti a célszámokat, amelyek az Európai Unió csomagolásról és csomagolási hulladékokról szóló irányelvében találhatóak. A kibocsátás 60%-át kell visszagyűjteni, ebből 55%-ot anyagában való hasznosításra kell(ene) átadni, és megvan alapanyagonként is a hasznosítási célszám. Azonban ezek nem mindegyike teljesül. Papírnál, aminek nagy hagyománya van, fémnél, aminek nagy keletje van a gyűjtők körében, nincsenek gondok, műanyagok esetében valamivel meghaladja a begyűjtési arány a 22,55%-ot, ugyanakkor a fa és az üveghulladék esetében komoly probléma van. A fa hasznosítási arányát nyilván az Unió sem véletlenül határozta meg 15%-ban, valószínűleg nem csak hazánkban, hanem Európa más tájain is „háztartási energetikai hasznosítással” kezelik, ami persze nem szabályos, de ezért nincs fa hulladék a rendszerben, az üveg pedig egyszerűen nem kerül bele. Ez okozza a legnagyobb problémát, hogy az üveg mindig szőrén-szálán eltűnik és ott a kötelező 60%-ot nagyon nem tudjuk megközelíteni.

Ezen háttér információk alapján gondoljuk azt, hogy a szabályozásban az egyéni hulladék kezelési teljesítés az, amely rá tudna segíteni az állam által szervezett hasznosítási teljesítményre (habár a teljesítéshez pénzügyi fedezetet a termékdíjbevételek bőségesen adnak), tehát az egyéni gyűjtést, ha azt ösztönzővé tennénk, és egyre nagyobb lenne, akkor ez az állam által begyűjtött mennyiséghez hozzáadódva javítaná a számokat, vagy elérhetővé tenné a célértékeket.

Itt végül is elértük azt, hogy a szabályozás feltételeit módosították és a papír esetében a nagyon diszkriminatív ún. „R” díjtételt módosítsák. Idéntől tehát pénzügyi szempontból érdekeltté váltak a cégek, hogy foglalkozzanak ezzel a lehetőséggel, - akiknél nagy mennyiségben keletkezik hulladék, jobban járhat az egyéni hulladékkezelési móddal, mint az állami rendszerrel.

Bővebben...

  

Kötelező lehet az újrahasznosítható műanyag-csomagolás

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Minden műanyag-csomagolásnak újrahasznosíthatónak kell lennie 2030-ra az Európai Unióban, emellett csökkenteni kell az egyszer használatos műanyagok felhasználását az Európai Bizottság (EB) január 16-án bemutatott stratégiája értelmében.

A műanyaghulladékra vonatkozó első európai stratégia brüsszeli ismertetésekor kiemelték: erős gazdasági érvek szólnak a termékek másfajta tervezése, előállítása, használata és újrahasznosítása mellett, és ha Európa vezető szerepet vállal az átállásban, akkor új beruházási és innovációs lehetőségek és munkahelyek jönnek létre.

Közleményében az EB rámutatott, az új stratégia keretében „a vállalkozások javára fogják fordítani az újrafeldolgozást, csökkentik a műanyaghulladék mennyiségét, megszüntetik a tengeri hulladéklerakást, ösztönzik a beruházásokat és az innovációt, továbbá világszintű változásokat idéznek elő".

A tervezett szabályok javítják majd az újrahasználhatóságot és növelik a keresletet az újrahasznosított műanyagok iránt. Ehhez nagyobb feldolgozó létesítményekre és a hulladék hatékonyabb gyűjtésére, szétválogatására lesz szükség, ami begyűjtött tonnánként várhatóan 100 euróval mérsékli a költségeket.

Mint írták, az uniós előírások nyomán több tagországban visszaszorult a műanyag zacskók használata, az új szabályozás megalkotásakor ennek mintájára más, egyszer használatos műanyagokra és horgászkellékekre fognak koncentrálni. A brüsszeli testület emellett közölte, korlátozásokat terveznek a mikroműanyagok használatára, „ugyan a levegőbe, a vízbe és az élelmiszerekbe bekerülő mikroműanyagok élettani hatása még ismeretlen".

A bizottság rendeletet készül elfogadni arról, hogy a hajókon keletkező, valamint a tengeren begyűjtött hulladékot megfelelő feldolgozás céljából vissza kell szállítani a szárazföldre.

„Ha nem változtatunk a műanyagok előállításán és használatán, akkor 2050-re több műanyag lesz az óceánokban, mint hal. Meg kell állítani a műanyagok terjedését a vízben, az élelmiszerekben és a szervezetünkben" - jelentette ki Frans Timmermans, a bizottság első alelnöke.

„Olyan innovatív új technológiákba kell beruházni, amelyekkel megóvható a lakosság és a környezet, és az ipar is versenyképes marad" - tette hozzá.

Európában évente mintegy 25 millió tonna műanyaghulladék keletkezik, és ennek kevesebb mint 30 százalékát hasznosítják újra. A tengerparti hulladék 85 százalékát világszerte műanyagok teszik ki. A műanyaghulladék nagyjából kétharmada csomagolóanyag.

Az Európai Bizottság még idén konkrét javaslatot fog előterjeszteni az új szabályozásra, amelyet az uniós tagországok kormányait tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek egyaránt el kell fogadnia.

A bejelentésben nem volt szó Günther Oettinger uniós költségvetési biztos előző heti felvetéséről, miszerint a bizottság úgynevezett műanyagadót vezetne be az EU saját erőforrásainak bővítése, illetve a tengerek védelme érdekében.

(forrás: MTI)

 


Elemzés a gazdaság idei kilátásairól

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

A magyar gazdaság továbbra is gyorsan nő, ám a legfontosabb hazai iparágak többféle kihívással néznek szembe - állapította meg az Euler Hermes hitelbiztosító elemzése.

A szállítmányozásban kifejezetten erős a piaci koncentráció. A vasúti fejlesztések bejelentése hosszú távon hathat a szektorra, de jövőre még biztosan megmarad a közúti fuvarozás dominanciája. A fontosabb piaci szereplők stabil pénzügyi helyzetben vannak, és 2018-ra is növekedést érhetnek el. Ugyanakkor a kkv-k helyzete bonyolultabb: a készpénzállomány, a hitellehetőségek és a munkaerőhiány terén is nehezebb pozícióban vannak, a méretgazdaságossági okok miatt pedig a költségeik is magasabbak. Az olajár emelkedése problémát jelenthet 2018-ban. Ráadásul a régiós szinten magas hazai jövedéki adókulcs csökkentése nem várható.

A gépjárműgyártás a sok pozitívum ellenére is többféle kihívás van: elsősorban az uniós, és kiemelten a német gazdaság esetleges lassulása, vagy bármilyen komolyabb negatív geopolitikai esemény okozhat problémákat, de a szakképzett munkaerő hiányával és az egyre magasabb bérigényekkel is meg kell küzdeniük az ágazatban tevékenykedő cégeknek.

Az építőipar a leggyorsabban növekvő ágazat volt 2017-ben és az Euler Hermes szakértői szerint ez 2018-ban is így lehet. A veszélyek közül kiemelkedik a munkaerőhiány, mely talán ezt az ágazatot sújtja a leginkább, de az építőanyag-kapacitásokat is sok esetben másfél évvel az építkezés megkezdése előtt le kell kötni, illetve az új lakóingatlanok csökkentett áfa-tartalmának költségvetési szempontból történő fenntarthatósága is komoly kérdőjel lehet 2018-ban.

Az élelmiszeriparban továbbra is kiszámíthatatlanok a folyamatok. A bankok kedvező hiteleket tudnak nyújtani a piaci szereplőknek, és amíg a jegybanki alapkamat nem változik jelentősen, addig ez így is maradhat. Ugyanakkor, a jelenlegi uniós költségvetési ciklus kifutására, 2020-ra egyre inkább fel kellene készülniük a szereplőknek, ez azonban egyelőre nem minden ágazatban tapasztalható. A kiszámíthatatlan időjárási tényezők mellett problémát jelentenek az évről évre felbukkanó járványok (sertéspestis, madárinfluenza) is.

A kiskereskedelmi forgalom növekedésének trendje Magyarországon már több mint négy éve tart - elsősorban a reálbérek növekedésének köszönhetően. Pörög az e-kereskedelem is. Az ágazatban egyre komolyabb a munkaerőhiány miközben gyorsan nő a garantált minimálbér. 2018-ban az újabb nehézkes bértárgyalások és az esetleges sztrájkok jelenthetik a legnagyobb problémát, de a fogyasztói szokások átalakulása, a tervezett vásárlások esetleges visszafogása-elhalasztása is bajba sodorhat sok céget - vélik az Euler Hermes elemzői.

(forrás: Napi.hu)

  

Átláthatóbb címkék a műtrágyákon

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Változott a termésnövelő anyagok engedélyezéséről, tárolásáról, forgalmazásáról és felhasználásáról szóló szabályozás – tájékoztat az Agrotrend.

A termésnövelő anyagok forgalomba hozataláról és ellenőrzéséről szóló 36/2006 (V. 18.) FVM rendelet módosításának célja, hogy a műtrágyák csomagolása, címkéje, illetve kísérőokmánya átláthatóbb módon, kevesebb, de ugyanakkor elegendő információt tartalmazzon.

Az egyszerűbb címke megkönnyíti a felhasználók eligazodását, a gyártóknak is könnyítést jelent, ellenőrzés esetén pedig a hatóság számára is elegendő információt tartalmaz, mivel a tápelemek elemi és oxidos formája egymásból egyszerűen átszámítható.

A termésnövelő anyagok engedélyezéséről, tárolásáról, forgalmazásáról és felhasználásáról szóló miniszteri rendelet módosítására azért volt szükség, mert általában túlzsúfoltak voltak a címkék és sok irreleváns információt tartalmaztak.

A továbbiakban elegendő a tápelemeket egyik formában feltüntetni, mivel egymásból átszámíthatók.

A mikroelemeket tartalmazó műtrágyák csomagolásán, címkéjén, illetve kísérőokmányán felesleges volt a tényleges szükséglet esetén történő alkalmazásra, valamint a túladagolás kerülésére vonatkozó figyelmeztető kitétel, mivel nyilvánvaló, hogy a felhasználók csak tényleges szükség esetén alkalmazzák a termésnövelő anyagot, így az erre történő figyelemfelhívás felesleges.

(Forrás: agrotrend.hu / NAK)

 

2. oldal / 11

Hirdetés
Főoldal

Eseménynaptár

február 2018
H K SZ CS P SZ V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

Aktuális események

Nincs esemény

Állásbörze

Nincs aktuális állásajánlat.
Ma 2018. február 21., szerda, Eleonóra és Zelmira napja van. Holnap Gerzson napja lesz.
Nyomdavilág Online

On-line felhasználók

Oldalainkat 13 vendég böngészi

Szótár

Céginformációk


Hírlevél feliratkozás







Free Joomla Templates by JoomlaShine.com