Pack-Market Portál



Megnyílt a kiállítói regisztráció a 2020-as Interpack szakvásárra

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

… és a párhuzamos Components for processing and packaging rendezvényre is.

A csomagolási- és a kapcsolódó feldolgozóipari ágazatokban működő cégek, az élelmiszer-, ital-, cukrász-, sütőipari, valamint gyógyszer-, kozmetikai- és további ipari termékek gyártói, szolgáltatói számára már nyitva áll az online kiállítói regisztráció a 2020-as Interpack szakvásárra. Nemzetközileg a legfontosabb esemény A csomagolóipar és kapcsolódó szektorok egyik legfontosabb nemzetközi rendezvénye 2020. május 7. és 13. között várja majd a szakembereket a Düsseldorfi Vásárvárosban.

Mind a kiállítók, mind a látogatók nemcsak egy teljesen új 1-es pavilonnal és új déli kapuval találkozhatnak, de előnyös lehet számukra az átfogóbb, világosabb csarnokszerkezet is, még  koncentráltabb szegmensekkel, amely így rövidebb távolságokat is jelent, és hatékonyabb vásárlátogatást tesz lehetővé.

Az Interpack egyediségét a teljes csomagolási értéklánc lefedése adja, mely magába foglalja a csomagolt termékeket, a csomagolóanyagokat és azok gyártásához szükséges anyagokat, technológiákat és gépeket, valamint szolgáltatásokat. Ezt a legutóbbi alkalommal, 2017. májusában, 2 866 kiállító, - köztük több magyarországi vállalat is, mutatta be a vásár 168 országból összesereglett 170 899 látogatójának.

Nyitva áll a regisztráció a beszállítók számára is, a párhuzamos Components for processing and packaging rendezvényre. A már kipróbált koncepcióval rendelkező szakkiállítás az Interpack kiállítással egy időben, a vásárközpont szívében lesz megtalálható. Olyan kiállítókat vár, amelyek meghajtó-, vezérlési és érzékelő-technológiát, ipari képfeldolgozást, ipari szoftvereket és kommunikációs megoldásokat, valamint komplett automatizálási rendszereket kínálnak a csomagolóipar számára. Továbbá részt vehetnek a gépalkatrészek, tartozékok és perifériák gyártói vagy beszállítói is.

A cégek online regisztrálhatnak a www.interpack.com/registration vagy a www.packaging-components.com/registration címen. A 2017-es interpack vásár kiállítói előre kitöltött formanyomtatványokat használhatnak. A regisztrációs határidő 2019. február 28.

 


Szállítói csomagolások a digitalizált logisztikában

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

A Fraunhofer IML kutatói vizsgálták a szállítói csomagolások jövőjét, mivel a digitalizáció átformálja a logisztikát, kihatással van a szállítói csomagolások kialakítására, funkciójára és a designra is.

Jelenleg a szállítói csomagolások kb. 2/3-a hullámpapírkarton. A hullámpapírlemezből készült szállítói csomagolások sokféle konstrukciós kialakítási lehetőségét továbbra is kedvezően ki tudják használni.

Az egyértelmű, hogy a csomagolási koncepciót a digitális váltáshoz kell igazítani, de milyen a 4.0-nak megfelelő szállítói csomagolás? Milyen technikai fejlesztések meghatározók ezen a területen, és mit kell teljesíteni a szállítói csomagolásoknak a digitalizált logisztikában?
A robotok és önvezető járművek nemcsak az utcákat, de a városok légtereit, nagy ipari területeket, logisztikai raktárakat is meghódítják. Ezeknek a rendszereknek a legtöbbje azonban még tesztelés alatt van, így a szállítói csomagolásokra nem lehet befolyással.

A drónokkal történő csomagszállítás sem lesz tömeges méretű. Függetlenül attól, hogy hogyan történik a szállítás, információt kell szolgáltatni az áru állapotáról a szállítás során. Olyan érzékelőkre van igény, amelyek informálnak a szállítás során fellépő terhelés módjáról és hatásáról. A csomagolásba integrált érzékelő olyan fizikai adatokat tud mérni, mint a nyomás, gyorsulás, a csomag rázkódása a járműben, ezen adatokat a központnak továbbítja, és a csomag sértetlenségét is ellenőrzi. Ideális esetben a küldőt is értesíti, és a sérült csomagot nem is szállítja ki.

Az áru fajtájától függően és speciális igények alapján az érzékelőkkel GPS pozíciót, fényt, hőmérsékletet, légnedvességet lehet beállítani. A valós idejű figyeléssel az adatokat a láncban egy felelős személynek adják át és igény szerint tanúsítják az áru korrekt kezelését. Az intelligens szállítói csomagolások biztosítják a teljes szállítói láncban a hatékonyságot.
Az automata azonosítási technikák (Auto-ID) mellett az érzékelők az intelligens csomagolás fontos részei lesznek. Az Auto-ID technikák egyike az RFID már több mint 10 éves. Habár a költségek csökkentek, a logisztikai szakértők szerint még nem jött el az RFID ideje.

Áruküldésnél az RFID nagy előnye az érintés nélküli automata azonosítás. A digitális váltásnál az RFID egy önvezérlő anyagáramot tesz lehetővé. RFID címkékkel az információk bekerülnek az irányítási folyamatba, az áruk, mint moduláris tárgyak beágyazódnak az értékteremtő láncba. A hullámpapírkarton csomagolásoknál az elektronikus információk felvitelének módját állandóan fejlesztik, az RFID adathordozók költsége is tovább csökken, növelve ezzel a technológia esélyeit. 

A Near-Field-Communication (NFC) technológia rádiófrekvenciás elveken alapul, rövid hatósugarú, 5-10 cm, mobiltelefonok és tabletek használatára van tervezve. A rövid hatósugarú adatátvitel miatt a jövőben az NFC nem releváns a logisztikai folyamatoknál.

A szállítói csomagolásoknál ma a vonalkód a szokásos azonosító.  Ígéretes Auto-ID technológia az ujjlenyomat szerinti azonosítás, amelynek elvét át lehetne vinni a szállítói csomagolásokra. A papír véletlenszerű, egyedi szálszerkezete lenne az azonosító, amely egy költségkímélő termékazonosítóként szolgálna. Egy nagy felbontású szkennerrel a hullámpapírkarton csomagolás felületén a jellegzetes papírszerkezet regisztrálásra kerülne egy adatbankban és egy későbbi időpontban regisztrált eredménnyel összevetve egyértelműen azonosítaná a terméket. Így a szállítói csomagolásokon elhelyezett címke fölöslegessé válna, ami az online kereskedelemben nagy megtakarításokhoz vezetne, és a reciklálást is egyszerűbbé tenné. Az ujjlenyomat technológia még kezdeti stádiumban van, de a papír alapú szállítói csomagolások esetében nemcsak gazdasági, hanem környezeti szempontból is nagy előrelépést jelentene.

Kiss Rozália

  

Hagyjuk a csomagolást (is) a kobotokra!

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

A valódi gyárak összekapcsolása a virtuális valósággal meghatározó szerepet fog betölteni a globális gyártói folyamatokban.

Az olyan akadályok leküzdésére, mint például a komplex működtető rendszerek vagy az adatok inkompatibilitása, számos gyártó robotokat fog beépíteni a már működő gépek és rendszerek hálózatába. A professzionális alkalmazásokban a robotok már jelentős hatással vannak az olyan területeken, mint például az összeszerelés, csavarozás, hegesztés vagy a csomagolás.

A gyártó cégek nem térhetnek ki az alól, hogy becsomagolják termékeiket, még akkor sem, ha ez egyhangú vagy akár megerőltető az alkalmazottaik számára. Ezen a ponton léphet be a folyamatba az automatizáció, amelynek köszönhetően a vállalatok érdekesebb és kreatívabb feladatok elé állíthatják alkalmazottaikat, miközben az ismétlődő munkákat más gyorsabban és olcsóbban végzi el.

Pár éve az automatizáció még azt jelentette, hogy a gyártóknak egy vagyont kellett költeniük méretes és nehéz ipari robotokra, amelyeket biztonsági kerítéssel kerítettek el, nehogy baleset érje az alkalmazottakat. Ma már viszont kisméretű, rugalmas és könnyűsúlyú robotokat – más szóval együttműködő, azaz „kollaboratív robotokat”, röviden „kobotokat” – használnak arra, hogy ismétlődő feladatokat automatizáljanak, méghozzá jóval megfizethetőbb módon.

A norvég hústermelő Nortura-nak szüksége volt például a palettázási folyamatának optimalizálására, de korlátozott alapterülettel és szűkös költségkerettel rendelkeztek. A megoldást a Universal Robots UR10 típusú robotjában találták meg, amely a mennyezetre szerelve nagyteljesítményű raklapozó rendszert biztosított a normálisan szükséges hely egyötöd részén. „Megközelítőleg 10-20%-át használtuk fel annak az alapterületnek, amelyre egy hagyományos robotnak szüksége lett volna.” – mondta Lars Bårdgard Åstveit, a közreműködő Rocketfarm AS fejlesztője.

Azok a gyártók, akik a csomagolási feladatokat a kobotokra bízták, több száz emberi munkaórát spórolnak meg évente, ezzel is csökkentve az ideiglenes munkaerőre való támaszkodásukat. Emellett nem csak a helykihasználás gazdaságosabb, hanem a munkahelyi balesetek száma is csökken, a termelékenység pedig egyre csak javul.

(forrás: Élelmiszer Online)

 


Közlekedésbiztonság a téli utakon

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

„A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadó képességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, vagy a hókását a kerék alól” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személyabroncs üzletág vezetője. „A téli abroncsok előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett közlekedésbiztonsági kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában” – teszi hozzá a szakember.

Nem elsősorban a 7 °C, hanem a keverék és a profilmélység számít
Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadó képességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat.

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára. Új téli abroncs vásárlásakor ezért érdemes defekttűrő abroncsot felszereltetni gépjárművünkre. A cserével késlekedő gépkocsi tulajdonosoknak az idén azonban nemcsak a gumiszervizben kell többet fizetniük az új abroncsokért, de akkor is, ha webáruházból rendelik azokat.

Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, a Bridgestone tapasztalatai szerint az idei téli szezonban az autósok 3-5%-kal drágábban tudnak majd téli gumit vásárolni.

Ennek oka az, hogy egyre több hazai gumiszerviz küzd munkaerőhiánnyal, ami miatt kénytelen bért emelni alkalmazottainak. Magasabb árakat tapasztalhatnak az autósok akkor is, ha webáruházak oldalain keresztül vásárolnak új téli abroncsokat. Ennek hátterében pedig az abroncsokat kiszállító logisztikai szolgáltatók áremelése érhető tetten.

A defekt rosszkor történik rossz helyen és télen még veszélyesebb

A Bridgestone statisztikái szerint élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap. A defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon éri az autósokat. A defektek során ráadásul majdnem minden harmadik esetben az autós valamely családtagja is a gépjárműben tartózkodik. Egy-egy defekt javítása és a kerékcsere akár 1 órát is igénybe vehet, ami rendkívül veszélyes lehet az autópályákon vagy országutakon. Télen ez fokozott kockázatot jelent, hiszen míg nyáron csak este 8 óra után, addig télen már délután 4 órakor sötétedik, ezért többet autózunk rossz látási és láthatósági körülmények között.

Egy megoldás két biztonsági problémára egy doboz cigaretta áráért
A hideg idő beálltával a mintegy 3 millió magyar autótulajdonos közül minden évben 300.000 autós cseréli le régi téli abroncsait újakra. A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli abroncsot.

A magyar autótulajdonosok egy abroncs készlettel akár 50.000 km-t is megtesznek, amely futásteljesítményre legalább egy defekt esik. Mivel defekt esetén a női autótulajdonosok 2/3-a nem saját maga cserél kereket, a férfiak 50%-a pedig – különösen télen - nem tartja biztonságosnak a mankókereket, új téli abroncsok vásárlásakor érdemes megfontolni az emelt szintű biztonságot kínáló defekttűrő abroncsok használatát. „Ez az innovatív technológia abroncsonként mindössze 1.400-1.500 forinttal, azaz egy doboz cigaretta árával kerül többe, mint egy hagyományos gumiabroncs” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személyabroncs üzletág vezetője.

Ilyen abroncs például a Bridgestone által gyártott DriveGuard Winter gumiabroncs is, amely megerősített oldalfalainak és a csúcstechnológiájú hűtőbordáinak köszönhetően lehetővé teszi, hogy a gépjárművezetők defekt esetén is megőrizzék uralmukat a jármű felett, és 100%-os irányíthatóság mellett akár 80 km/óra sebességgel további 80 km-t is megtegyenek egy gumiszervizig. Így nem a defekt helyszínén, sokszor egy-egy forgalmas út szélén félrehúzódva kell kereket cserélniük, hanem kényelmesen és biztonságosan elautózhatnak a legközelebbi gumiszervizbe. A DriveGuard abroncs szinte bármilyen, abroncsnyomás-figyelő rendszerrel (TPMS) rendelkező autótípusra felszerelhető. Érdekesség, hogy ezeket a csúcstechnológiát képviselő DriveGuard gumiabroncsokat a Bridgestone magyarországi üzemében, Tatabányán gyártják.

Hasznos vezetési tanácsok téli utakra a Bridgestone-tól

1.   Váltson mielőbb téli abroncsokra! A téli abroncsok fokozott biztonságot és teljesítményt nyújtanak téli körülmények között is. Amikor a hőmérséklet csökkenni kezd, ideje nyári abroncsait télire cserélni!

2.   Ellenőrizze a tapadást! Mivel az útviszonyok gyorsan és drasztikusan változhatnak, fontos, hogy rendszeresen ellenőrizze kerekek tapadását és azt, hogy mennyi járműve féktávolsága hirtelen fékezés esetén.

3.   Jeges, havas úton óvatosan fékezzen! Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor óvatosan és szakaszosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót.

4.   Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel.

5.   Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart.

6.   Különösen szélsőséges viszonyok mellett – pl. amikor jég borítja az utat – az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.

  

Egyelőre nem emelkedik a termékdíj

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Mégsem emelkedik 2018-tól a reklámszatyrok és a reklámhordozó papírok termékdíja - döntött október 17-én a parlament a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosításakor. Az előterjesztésből az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának javaslatára kerültek ki a díjemelésre vonatkozó rendelkezések.

Egyre nagyobb környezetvédelmi problémát jelentenek a kereskedelemben millió számra használt műanyag zacskók. A magyar kormány is hadat üzent ezek ellen, amikor szeptemberben beterjesztette a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosítását.

A Zoom beszámolója szerint a javaslat legnagyobb vívmánya a bolti műanyagzacskó termékdíjának brutális, kilogrammonkénti 57 forintról 1900 forintra való emelése lett volna. Fazekas Sándor – mint a környezetvédelemért is felelős – földművelésügyi miniszter két hete még a javaslat előremutató volta és nagyszerűsége mellett érvelt egy parlamenti válaszban. Fazekas szavaiból kiderült, hogy a szigorítással egy uniós irányelvnek szeretne megfelelni Magyarország – eszerint 2020-ig minden tagállamnak állampolgáronként évi 90 darab alá kell csökkentenie a eladótéri műanyag zacskók felhasználását, majd 2025-re évi 40-nél több nem juthat egy polgárra. A Zoom információi alapján a 2016-os adatok szerint Magyarországon évente fejenként átlagosan 83 zacskót használunk kiflik, zöldségek csomagolására – amivel egyelőre teljesítjük az EU-irányelvet.

Még évekig velünk maradnak a zacskók

A parlament október 17-én szavazott a termékdíj törvényhez benyújtott módosító javaslatokról, amelyek viszont kivették a törvényből a termékdíj emelését – így az továbbra is marad 57 forintos. Az adóemelés visszavonása formálisan a törvényalkotási bizottság javaslataként került a Ház elé, ám az ilyen javaslatok mögött rendre a kormány áll. A bizottság indoklása szerint változóban vannak az uniós szabályok, ezért korai lenne a kormány által még két hete javasolt termékdíj emelés, mondván, az indokolatlan terheket róna a magyar cégekre. Az emelést, illetve a kérdés újraszabályozását ezért a kormány felfüggeszti addig, amíg el nem fogadja az unió az új – a korábbinál egyébként vélhetően szigorúbb – környezetgazdálkodási szabályokat. Így még évekig maradhatnak a magyar boltokban a műanyag zacskók, illetve az eladóterekben a kis műanyag tasakok – még akkor is, ha azok a leginkább környezetszennyező (levegő hatására aprózódó) fajtából valók.

Mind e közben a parlament kedden döntött környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosításakor és nem emelkedik 2018-tól a reklámszatyrok és a reklámhordozó papírok termékdíja sem. Az előterjesztésből az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának javaslatára kerültek ki a díjemelésre vonatkozó rendelkezések. A jogszabályt 113 igen, 30 nem szavazattal és 26 tartózkodás mellett fogadta el a Ház. Az eredeti javaslat szerint a reklámhordozó papírok jelenlegi kilogrammonként 85 forintos termékdíja 114 forintra nőtt volna. A reklámszatyor fogalmát bővítették volna, és kilogrammonként 1900 forintos termékdíjat határoztak meg volna rá.

(forrás: Zoom)

 

3. oldal / 11

Hirdetés
Főoldal

Eseménynaptár

február 2018
H K SZ CS P SZ V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

Aktuális események

Nincs esemény

Állásbörze

Nincs aktuális állásajánlat.
Ma 2018. február 21., szerda, Eleonóra és Zelmira napja van. Holnap Gerzson napja lesz.
Nyomdavilág Online

On-line felhasználók

Oldalainkat 75 vendég böngészi

Szótár

Céginformációk


Hírlevél feliratkozás







Free Joomla Templates by JoomlaShine.com